Tips om mooiere wolkenluchten vast te leggen

Wolken kunnen onheilspellend zijn en mooi, krachtig wit of vol met kleur. Het fotograferen van wolken kan een uitdaging zijn, daarom hier een aantal tips over het fotograferen van wolken in de lucht.

Compositie
Bij landschapsfotografie heb je altijd te maken met een lucht. Het hangt vaak van de wolken af, hoeveel je van de lucht in beeld brengt in je foto. Het komt er vaak op neer dat hoe saaier de lucht en wolken zijn, hoe minder je deze zou moeten gebruiken in je compositie. Een saaie lucht houdt in dat de lucht eentonig is, dus óf strakblauw óf donker en grijs door de bewolking. Is er een prachtig wolkendek aanwezig waar de lucht nog wel tussendoor komt? Ga dan ook op zoek naar invoerende lijnen in wolken...dan pas heb je een prachtige lucht om mee te werken in je compositie. 

sized_Cloudy.JPG

Ochtend en avond
Landschapsfotografie doe je het liefst in de ochtend of avonduren fotograferen, of overdag maar dan met bewolkte lucht, geen hard licht, je hebt dan mooi diffuus licht. Zowel het eerste uur na zonsopgang, als het laatste uur vóór zonsondergang hebben een prachtige goud/geel/oranje gloed. Voor het blauwe uur geldt hetzelfde als voor het gouden uur; het vindt twee maal op de dag plaats. Het is grofweg het uur vóór zonsopgang en het uur na zonsondergang waarbij de lucht niet helemaal donker is, maar nog een lichtblauwe tot donkerblauwe gloed heeft.

Lonely.JPG

Lange sluitertijd gebruiken
Gebruik bij een lange sluitertijd een statief. Deze lange sluitertijd zorgt ervoor dat je de beweging van de wolken in de lucht zichtbaar maakt. Er is natuurlijk wel wind nodig om te wolken te laten bewegen, dus check dat van tevoren. Het is makkelijker om in de ochtend of avond met een lange sluitertijd te werken, omdat er dan vaak minder licht is, waardoor de foto niet overbelicht raakt. Wil je toch overdag fotograferen, dan kun je dit oplossen door een grijsfilter te gebruiken.

Standpunt
Je kunt je standpunt ten opzichte van de wolken verplaatsen door recht omhoog te fotograferen en de wolken het centrale onderwerp van je foto te maken, kan ook overdag dus, in plaats van een landschapsfoto, oftewel...kijk eens wat vaker omhoog.

Sun Rays.JPG

Succes!

* Met dank aan DaylightScanPhotography

Artikel details

Artikel ID:
85
Categorie:
Datum toegevoegd:
19-04-2021 08:51:23
Aantal bekeken:
10
Beoordeling (Stemmen):
(0)

Gerelateerde artikelen