+ Reageer
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Topic: Sluitertijd

Zilver Klik op Ronnie's avatar
om naar het profiel te gaan
    Sinds
    18 juni 2009

Vraag Sluitertijd

Ik zou nou eens graag willen weten wat jullie als minimale sluitertijd aanhouden om uit de hand te fotograferen ik weet dat de vuistregel is dat je het aantal mm van de brandpunt afstand minimaal moet aanhouden dus 24 mm brandpunt is minimaal 1/24 sec
    Maar ik fotografeert veel landschappen en mijn eigen ervaring zegt dat 1/24 sec veel te traag is mijn resultaten beginnen pas mooi te worden als ik bij laat ik zeggen 1/100 1/200 komt.Landschappen fotografeert ik haast altijd met diafragma 11.
    Mijn indruk is haast altijd dat als mijn sluitertijd traag is dat zeker naar de verte toe de foto niet scherp is wat ik trouwens in heel veel landschap foto,s zie.
    Dit verhaal gaat uiteraard alleen maar op met een redelijk spiegelreflexcamera dus graag jullie ervaringen.

Team
    Goud
    Klik op Rophoto's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

Standaard Re: Sluitertijd

Hier een handig stukje http://www.dofmaster.com/dofjs.html
    En ook hier wat aardige uitleg http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/webartikel16b.htm

Ikzelf doe de landschapjes bijna altijd tussen de 12 en 20 mm brandpunt. voordeel is dat al heel snel alles van voor naar achter scherp is en ook bij grotere openingen wat weer een voordeel is/kan zijn voor de sluitertijd.
    24 mm bij een crop van Oly is dus al eigenlijk geen groothoek meer zodat er een ander scherpstelpunt moet worden gekozen om een bepaald gebied scherp te krijgen tot aan oneindig.

De minimale sluitertijd is bij mij (als ik geen sterke koffie drink) in de buurt van 1/10-1/15 zonder IS ...bij grotere brandpunten zeg vanaf 70 mm gaat mij dat niet lukken natuurlijk
    Boven de F/8 kom ik eigenlijk nooit of het moet bv een watervalletje zijn met wollige waterstroompjes maar dat gaat dan niet uit de hand.
    E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte objectieven, omstandigheden, iso enz enz .

Hoe dan ook is een sluitertijd sneller dan 1/200 wel aan te bevelen bij landschaps foto's n.m.m om beweging die er altijd is te bevriezen en alles scherp te krijgen.

Ik zou zeggen ...gooi het diafragma eens wat verder open dan de F/11 (bv tussen F/5.6 en F/8) en je zult zien dat je dan bij het juiste scherpstelpunt retescherpe foto's kan krijgen met een redelijke sluitertijd ...zeker als je een groothoek gebruikt.
    Laatst gewijzigd door Rophoto; 7 februari 2010 om 01:04
    Eerlijk zijn is niet moeilijk....gewoon doen !

Zilver Klik op Ronnie's avatar
    Sinds
    18 juni 2009

Deze site maakt een hoop duidelijk http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/webartikel16b.htm je hoeft dus niet altijd een klein diafragma te kiezen het ligt eraan wat je op de voorgrond scherp wil hebben het komt dus eigenlijk neer op theoretische kennis en ervaring opdoen er staat ook wat ik zelf ook ervaren hebt met landschap fotografie ( quote : Ik werk bij landschap altijd vanaf statief. In principe hoef ik dus niet te letten op lange sluitertijden. Dat geeft veel vrijheid om een klein diafragma te kiezen ter wille van de scherptediepte.
    Problemen ontstaan pas als het onderwerp beweegt. Dan moet je een keus maken voor meer scherpte van het hoofdonderwerp of voor meer scherptediepte.)

Even ter info Rophoto die 24 mm was een voorbeeld zelf probeer ik altijd op 14 mm te zitten ( equivalent 28 mm ) wat ik wel uit dit verhaal begrijp is dat als je het handig aanpak je zelfs met een diafragma van b.v 5.6 een goede scherpte diepte kan krijgen met een standaart lens even een voorbeeld :

Subject distance 9 m

Depth of field
    Near limit 4.42 m
    Far limit Infinity
    Total Infinite

In front of subject 4.6 m
    Behind subject Infinite

Hyperfocal distance 8.68 m
    Circle of confusion 0.004 mm

Dus als ik het goed begrijp als ik scherpstel op ongeveer 9 meter dan is alles van ongeveer 4 meter tot oneindig scherp het valt mij wel op dat als je onderwerpen dichterbij scherpstel dat de scherpte diepte hard achteruit gaat dit allemaal is wel per camera verschillend.

Eigenlijk zeggen ze allemaal dat bij landschap fotografie de sluitertijd wat ondergeschikter is aan de scherpte diepte dus in principe altijd mijn statief meenemen voor het beste resultaat

Hier nog een handig tabelletje http://www.dofmaster.com/doftable.html

Team
    Goud
    Klik op Rophoto's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

Vandaar dat ik die linkjes er ook bij zette in mijn vorige reactie om e.e.a. te verduidelijken
    Oh ja....ik werk nooit vanaf statief

Dus als ik het goed begrijp als ik scherpstel op ongeveer 9 meter dan is alles van ongeveer 4 meter tot oneindig scherp
    Dat is helemaal afhankelijk van het gebruikte objectief.
    De standaardlens van Oly zit dacht ik bij 14 mm op ongeveer 1.20 m vanwaar alles scherp is tot oneindig. (bij standaard F/5.6)
    Onderstaand dus met bepaalde instelling op 1.38 m

Bij F/11 is de hyperfocale afstand 1.17 m als focuspunt en van 58 cm tot oneindig scherp

Bij F/4 kan dus ook nog prima in bepaalde gevallen

Laatst gewijzigd door LuRo; 24 september 2010 om 00:14
    Eerlijk zijn is niet moeilijk....gewoon doen !

EreGoud Klik op Hermanus's avatar
    Sinds
    23 februari 2009

Het spiegeltje opklappen wil ook nog wel eens helpen om meer scherpte te krijgen.

+ Reageer

Trefwoorden van dit topic

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten