Tijdens de feestdagen een fotoshootje gedaan van de familie, ze komen toch niet al te vaak meer bij elkaar en dan is het leuk om een herinnering te hebben. Mijn moeder (vaak het middelpunt gezien haar hoogbejaarde leeftijd) steekt dan altijd bij zo'n groepskiek af in negatieve zin. Ze heeft een bleek gelaat en witgrijze haren en dat leidt er vaak toe dat ze te overbelicht in beeld staat, ook wanneer ik de hele groep in de schaduw neerzet en dus geen last heb van fel zonlicht. Vooral haar grijze haren zijn vaak dichtgelopen (dus achteraf gaan schuiven met Photoshop biedt onvoldoende soelaas), terwijl de anderen er wél vrij goed belicht op staan. Hoe ga ik dit probleem te lijf? Kiezen voor een andere meetmethode dan de matrixmeting? En: in hoeverre is de ISO-waarde van invloed op zulke foto's? Ik merk dat als ik op auto-ISO fotografeer dit probleem zich ook (vooral) voordoet, dan kiest de camera bij dit vrij sombere weer voor een hogere ISO (560) bij een zo groot mogelijke diafragma-opening (bv F2.8 i.c.m. 1/250 sec) Graag tips om mijn techniek bij groepsfoto's onder dit soort omstandigheden te verbeteren, ook wat betreft de 'ideale' brandpuntsafstand en 'ideale combinatie' F-getal en sluitertijd. Alvast bedankt voor de tips! Heb wel vaker groepsfoto's gemaakt maar zoals gezegd loop ik er vaak tegen aan dat de camera qua belichting 'moeite' heeft met grijze haren en dus mij grijze haren bezorgd (maar die had ik toch al). PS als ik een individuele foto maak van mijn moeder heb ik dat probleem overigens in veel mindere mate, maar dat lijkt me logisch omdat de belichting zich dan geheel richt op één persoon.

). PS als ik een individuele foto maak van mijn moeder heb ik dat probleem overigens in veel mindere mate, maar dat lijkt me logisch omdat de belichting zich dan geheel richt op één persoon.
Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers