+ Reageer
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Topic: Belichting bij groepsfoto's

Standaard Belichting bij groepsfoto's

Tijdens de feestdagen een fotoshootje gedaan van de familie, ze komen toch niet al te vaak meer bij elkaar en dan is het leuk om een herinnering te hebben. Mijn moeder (vaak het middelpunt gezien haar hoogbejaarde leeftijd) steekt dan altijd bij zo'n groepskiek af in negatieve zin. Ze heeft een bleek gelaat en witgrijze haren en dat leidt er vaak toe dat ze te overbelicht in beeld staat, ook wanneer ik de hele groep in de schaduw neerzet en dus geen last heb van fel zonlicht. Vooral haar grijze haren zijn vaak dichtgelopen (dus achteraf gaan schuiven met Photoshop biedt onvoldoende soelaas), terwijl de anderen er wél vrij goed belicht op staan. Hoe ga ik dit probleem te lijf? Kiezen voor een andere meetmethode dan de matrixmeting? En: in hoeverre is de ISO-waarde van invloed op zulke foto's? Ik merk dat als ik op auto-ISO fotografeer dit probleem zich ook (vooral) voordoet, dan kiest de camera bij dit vrij sombere weer voor een hogere ISO (560) bij een zo groot mogelijke diafragma-opening (bv F2.8 i.c.m. 1/250 sec) Graag tips om mijn techniek bij groepsfoto's onder dit soort omstandigheden te verbeteren, ook wat betreft de 'ideale' brandpuntsafstand en 'ideale combinatie' F-getal en sluitertijd. Alvast bedankt voor de tips! Heb wel vaker groepsfoto's gemaakt maar zoals gezegd loop ik er vaak tegen aan dat de camera qua belichting 'moeite' heeft met grijze haren en dus mij grijze haren bezorgd (maar die had ik toch al ). PS als ik een individuele foto maak van mijn moeder heb ik dat probleem overigens in veel mindere mate, maar dat lijkt me logisch omdat de belichting zich dan geheel richt op één persoon.
    Laatst gewijzigd door Aart; 28 december 2011 om 10:35

Team
    Goud
    Klik op Gert's avatar
om naar het profiel te gaan
    Sinds
    27 september 2010

Standaard Re: Belichting bij groepsfoto's

Hier zal Frank of Rob wel raad mee weten als het om de details gaat. Ik meen in ieder geval vrij zeker te weten dat de ISO niet van invloed is. Met een groepsfoto zal je een gemiddeld diafragma moeten hebben voor de scherpte aan de randen. Heb je centrum gemiddeld en spotmeting geprobeerd? Flits je of niet?
    Dit onderschrift leest als een trein
    Groeten,
    Gert

Dank voor je reactie Gert. Spotmeting bij groepsfoto's vind ik vrij riskant. Centrumgemiddeld was misschien een betere optie geweest dan matrixmeting. Of toch een paar stops onderbelichten, dat was ook nog een optie geweest. Normaal gesproken heb ik m'n nikon altijd standaard een paar stops onderbelicht (en juist nu niet omdat ik dacht dat dat niet nodig was met dat sombere weer) Het beste zou natuurlijk een RAW-opname zijn geweest, dan kun je achteraf veel meer herstellen/corrigeren qua belichting.

Team
    Goud
    Klik op Gert's avatar
    Sinds
    27 september 2010

Spot is riskant want het is maar een miniem vlakje waar je op meet. Ik denk dat centrum gemiddeld het beste is. Ik belicht zelf ook altijd iets onder(-1) zodat ik zeker weet dat de details behouden blijven. Ik gebruik geen jpeg alleen RAW. Het allerbeste is een externe lichtmeter.
    Groeten,
    Gert

Team
    Goud
    Klik op Lucretia Borgia's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

Al eens bracketing geprobeerd?

Team
    Goud
    Klik op Gert's avatar
    Sinds
    27 september 2010

Moeten ze wel stil staan. Zal niet meevallen om 3 exact gelijke foto's te maken qua beeld.
    Groeten,
    Gert

Goud Klik op Frank S's avatar
    Sinds
    19 februari 2009

Ik ken het probleem, de beste optie is n.m.m. de opvallend lichtmeetmethode dat gebeurt met een losse belichtingsmeter, je meet het licht wat op het object/onderwerp valt, je hebt daarom geen last van (grote) contrast verschillen in het object/onderwerp, je meet "verkeerd om", vanaf het object/onderwerp naar de camera toe en de camera op M. Een voorwaarde is dat het object/onderwerp in hetzelfde licht staat alswaar de meting plaatsvindt. Geen losse meter dan zou ik een gemiddelde meting doen met nadruk op het centrum. Ik werk op film en dat is toch iets anders dan digitaal, bij film geldt dat gevoelige film(400iso en hoger) beter overweg kan met contrast verschillen dan laag gevoelige film, kleurenfilm kan je beter overbelichten dan onderbelichten, da's digitaal iets anders lees ik. Auto ISO zou ik nooit gebruiken. Ik ga altijd uit van het diafragma omdat dat de scherptediepte bepaalt, dat is bij een groepsfoto toch wel belangrijk. Het te gebruiken objectief is geheel afhankelijk van het aantal mensen in de groep, wel oppassen met groothoek je moet links en rechts meer ruimte laten i.v.m.m vervorming. Werk altijd vanaf een statief bij groepsfoto's en met een draadontspanner.
    Je kunt ook 2 metingen doen met een vast diafragma bv F8 dichtbij de groep, één van jouw moeder, dat resultaat onthouden, en één van 2 a 3 personen met niet al te contrastrijke kleding, dat resultaat ook onthouden. Heb je bij de eerste meting een sluitertijd van zeg 1/250e en bij de tweede meting 1/125e dan neem je daar het gemiddelde van i.d.g. dus 1/187e, of een tijd die daar het dichtst in de buurt komt.
    Laatst gewijzigd door Frank S; 30 december 2011 om 01:51
    Franz Le Haar en Beth Le Hem

Team
    Goud
    Klik op Lucretia Borgia's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

De methode die Frank aandraagt is zonder meer de beste.
    Als je de camera op bracketing instelt gaat dat zo snel dat je er niets van merkt.

+ Reageer

Trefwoorden van dit topic

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten