Ik heb een nieuwe 'tascamera gekocht' (een compact camera dus) Mijn Panasonic Lumix TZ1 had ik al ruim 5 jaar en alhoewel het nog steeds een fijne zeer lichtsterke camera is (2.8 lens, niet meer te vinden in compact) had ik last van de 5 megapixels als ik de foto moest snijden. Na dagen uitzoekerij samen met met mijn vader heb ik mij uiteindelijk niet aan zijn advies gehouden. Zijn advies was nog even te wachten met kopen omdat de lens met het nieuwe 'mos' systeem op dit moment nog voor aardig wat ruis zou zorgen bij slechte lichtomstandigheden. Begin dit jaar heeft hij gelezen dat 'ze' er mee bezig waren dit te verbeteren. De kans is dus groot dat er op korte termijn een compact camera komt waar de mos verbetert is. Maar ja, na een heleboel camera's vergeleken te hebben voelde ik mij het 'kind in de snoepwinkel' en kon ik niet wachten.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Panasonic Lumix TZ20 en ik moet zeggen het is een snoepje! Het heeft knopjes voor de bediening, maar ook een touch screen. Wat je daarmee (o.a.) kunt doen? I.P.V. op het knopje te drukken om een foto te maken (wat ook kan) tik je op het schermpje op het punt waar jij wilt dat hij op scherp stelt en de foto wordt gemaakt. Dit is ook heel handig als je snel een foto wilt maken. Buiten de vele automatische standen waar je je vingers bij aflikt, kun je ook van alles handmatig instellen. Hij heeft bovendien ook nog eens 16x zoom en een goede groothoek. (24 - 384 mm). Hij heeft 15 megapixels. De ruis bij slechte lichtomstandigheden zie ik niet terug, ook dan maakt hij prima foto's.
Hij filmt in full HD en er zit gps op die op 20 meter nauwkeurig is. Da's laatste is een leuke gatget. Voor meer technische informatie: http://www.letsgodigital.org/nl/came...2840-1200.html
Dus mensen die een goede compact camera zoeken 'voor in de tas', deze camera is wat mij betreft een aanrader. Het bedieningsmenu is ook nog eens zeer overzichtelijk, een kind kan de was doen.
Nog iets: Er is een handig klein enveloptasje voor te koop met magneetsluiting, zodat je snel je camera kunt pakken. Hier ben ik speciaal helemaal naar Utrecht voor gereden, want bij de Mediamarkt en dat soort zaken heb je alleen tasjes met rits, of van die joekels met klitteband wat veel ruimte inneemt in je tas.
De foto probeersels ik ermee gemaakt hebt zijn prachtig!
(PS: Op diverse testsites kwam de TZ18 beter uit de test, maar de man in de winkel waar ik de camera heb gekocht was het daar helemaal niet mee eens. Na zijn uitleg heb ik daarom toch de TZ20 gekocht en ik heb er geen spijt van).![]()
![]()

) Mijn Panasonic Lumix TZ1 had ik al ruim 5 jaar en alhoewel het nog steeds een fijne zeer lichtsterke camera is (2.8 lens, niet meer te vinden in compact) had ik last van de 5 megapixels als ik de foto moest snijden. Na dagen uitzoekerij samen met met mijn vader heb ik mij uiteindelijk niet aan zijn advies gehouden. Zijn advies was nog even te wachten met kopen omdat de lens met het nieuwe 'mos' systeem op dit moment nog voor aardig wat ruis zou zorgen bij slechte lichtomstandigheden. Begin dit jaar heeft hij gelezen dat 'ze' er mee bezig waren dit te verbeteren. De kans is dus groot dat er op korte termijn een compact camera komt waar de mos verbetert is. Maar ja, na een heleboel camera's vergeleken te hebben voelde ik mij het 'kind in de snoepwinkel' en kon ik niet wachten.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers