Ik fotografeer altijd in Raw, ik heb zo meer mogelijkheid mijn foto's te bewerken zoals witbalans belichting enz, zijn er nog mensen die dit doen?
Groetjes Cois
RAW
JPEG
RAW én JPEG
Ik fotografeer altijd in Raw, ik heb zo meer mogelijkheid mijn foto's te bewerken zoals witbalans belichting enz, zijn er nog mensen die dit doen?
Groetjes Cois
Ik fotografeer altijd in JPEG en ik heb die mogelijkheden ook. Als ik in een dolle bui ben doe ik beide en zo'n bui heb ik ongeveer twee, hooguit drie keer per jaar. Bij het aanschouwen van de JPEG-bestanden blijkt dat ik 99 van de 100 RAW bestanden direct kan weggooien omdat licht en witbalans in orde zijn of met de JPEG-uitvoering eenvoudig zijn aan te passen.
Edit, ik zie nu dat je dit topic in 'enquête' bent gestart maar ik zie geen enquête???
Laatst gewijzigd door LuRo; 3 november 2011 om 20:38 Reden: enguête toegevoegd
Enkel en alleen nog maar RAW en ook nog in RBG. Vooral buiten met de steeds wisselende lichtomstandigheden zeer prettig. Slechts een blauwe maandag RAW+jpeg.
Dit onderschrift leest als een trein
Groeten,
Gert
Ik schiet alles in RAW. Omdat je dan de meeste informatie van de foto tot je beschikking heb en de foto kunt voorbewerken in PS Bridge zonder het verlies van enige informatie.
Gelukkig heb ik de foto van mijn leven nog niet gemaakt
Ik fotografeer uitsluitend in Jpeg en in sRgb.
Ooit een poging gedaan en in RAW gefotografeerd en gemerkt dat voor mij de nadelen groter zijn dan de voordelen.
Natuurlijk heb je achteraf meer mogelijkheden en heb je de beschikking over een breder kleuren pallet maar in het uiteindelijke eindresultaat is dat niet terug te zien ....bij mij...
Nadelen voor mij zijn:
langere duur opslag op de geheugenkaart, verplicht zijn altijd te moeten bewerken, kleuren die afwijken wanneer gekozen voor RGB vs sRGB, en niet te vergeten de aanmerkelijk langere tijd die nodig is om een hebbelijke foto tevoorschijn te toveren.
Voordelen van in mijn geval Jpeg:
Snelle opslagtijd, door niet te hoeven nabewerken direkt resultaat, direkt goede kleurweergave voor foto's op het net geplaatst, enorme tijdwinst, enz.
Ik heb ook gemerkt dat het eindresultaat niet verschilt en soms/vaak beter is dan foto's genomen in RAW.
Moet er wel bij zeggen dat ik geen Photoshop of aanverwanten gebruik en niet of nauwelijks nabewerk (hooguit wat snijwerk en simpele zaken zoals een vlekje wegwerken, vignet, kadertje, titel etc)
Het bied voor mij dus geen voor- maar alleen maar nadelen vandaar mijn persoonlijke keuze om (nog)geen Raw te gebruiken.
De bewerking door mijn camera (mede door de instellingen en de camera software) voldoet (voor mij althans) volledig
Laatst gewijzigd door Rophoto; 6 november 2011 om 02:51
Eerlijk zijn is niet moeilijk....gewoon doen !
Ik schiet in RAW en RGB.
De omzetting naar sRGB doe ik in CS.
RAW en JPG.
JPG omdat de kids en vrouw dan gelijk eventjes kunnen kijken. Voor mezelf RAW kan ik iets meer mee stoeien.
Raw en JPG, hoewel ik de jpg bijna niet gebruik, maar omdat ik grof geld heb moeten betalen voor de "in camra beeldprocessing" wil ik ook wel eens zien wat dat opleverd. Vaak kan je met raw kan je wat meer doortekening naar boven halen of een soort van HDR toepassen op 1 opname.
Ik fotografeer alleen in Jpeg. Ik heb me nog niet aan RAW gewaagd.
Het leven lacht mij toe. Ik heb het even gekieteld.
| Als je alle gradaties hierboven kunt onderscheiden zijn de helderheid en het contrast goed afgesteld | ||||||||||||||||||||
Favorieten/bladwijzers