+ Reageer
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14

Topic: Wat voor lens is het meest veelzijdig?

Goud Klik op SylviaGirly's avatar
om naar het profiel te gaan
    Sinds
    26 september 2010

Standaard Wat voor lens is het meest veelzijdig?

Ik heb sinds een jaar een Canon 500D. Daar zit echter nog steeds een kitlens op.
    Ik iriteer mij aan het feit dat er niet veel zoom inzit en aan het feit dat ik geen mooie dof ermee kan maken. Ik zoek een lens met beeldstabilisatie en op z'n minst 10x zoom, maar ook wil ik graag foto's met mooie scherptediepte kunnen maken, dus de achtergrond vaag.
    Nou heb ik gehoord dat er lenzen zijn die dit alles kunnen, zodat je ook niet steeds van lens hoeft te wisselen. Ik heb hier echter totaal geen verstand, heb al op Internet gekeken, maar weet het gewoon niet. Zijn er mensen op het forum die zo'n soort lens hebbenl, of weten hoe zo'n soort lens heet, o.i.d.? HELP!

Groetjes, Sylvia
    Het leven lacht mij toe. Ik heb het even gekieteld.

Team
    Goud
    Klik op Rophoto's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

Standaard Re: Wat voor lens is het meest veelzijdig?

Ik heb niet zoveel kijk op Canon atributen maar HIER zijn heel veel voorbeelden te zien van allerlei objectieven en camera's.

Ik zelf fotografeer het meest met een 12-60 F/2.8-3.5 objectief waarmee ik in de meeste gevallen goed uit de voeten kan ook wat scherptediepte betreft (DoF/Depth of Field)

Als je bv op de link klikt en dan op Canon lenzen zie je bv een 24-70 F/ 2.8 en daar zijn hele fraaie voorbeelden v.w.b. het objectief te zien. KLIK
    Vanaf 24 mm heb je dan op een cropcamera niet veel groothoek meer maar ook dat is daar te vinden met welke camera en objectief de foto's gemaakt zijn om een goed beeld te krijgen hoe of wat
    HIER een paar voorbeelden van een 18-200 F/3.5-5.6 dus een groter bereik en iets meer groothoek mogelijkheid en nog redelijk lichtsterk en met stabilisatie volgens mij.

Sigma heeft ook een aantal zeer goede objectieven voor Canon waar je mee kan doen wat je voor ogen hebt.

Ik zou daarbij vooral letten op de lichtgevoeligheid dus een 24-70 F/2.8 zal een veel betere DoF laten zien als een vergelijkbaar objectief met bv F/4.5-6.3.
    Simpel gesteld hoe verder het diafragma open kan(kleiner getal), hoe fraaier de scherptediepte/ondiepte i.s.m. focusafstand natuurlijk.

Er hangt dan uiteraard wel een prijskaartje aan
    Laatst gewijzigd door Rophoto; 30 oktober 2011 om 16:07
    Eerlijk zijn is niet moeilijk....gewoon doen !

Team
    Goud
    Klik op Gert's avatar
    Sinds
    27 september 2010

Alles heeft zijn prijs. Een lens met een een zoom van 18/200 F3.5-6.3 is zeker niet slecht(ik heb er ook nog een liggen) maar een lens 18/50 F2.8 zal veel beter presteren. Ik zelf ben heel erg te spreken over de Sigma 17/70 F2.8-4 HSM, die heeft stabilisatie(os) en vond ik redelijk betaalbaar. De Sigma objectieven doen niet zo heel veel voor de Canon objectieven onder en zijn een stuk voordeliger. Al zal bijvoorbeeld bij actiefotografie een Canonobjectief op een Canoncamera altijd beter zijn dan een Sigmaobjectief op een Canon. Dat geldt meestal voor merk eigen objectieven. Een zg reiszoom dus de genoemde 18/200 F3.5-6.3 is altijd een compromis, je hoeft inderdaad minder lenzen te wissellen, maar echt met onscherpe achtergronde kan je niet werken. Op 18mm heb je F3.5 maar vanwege de brandpuntafstand zal je achtergrond niet echt onscherp zijn. Zoom je naar 50mm dan is je maximale diafragma ineens 6.3. Dat is de bouw van die lens. Ik gebruik die lens alleen nog maar voor infraroodopnamen, anders niet meer. Mijn meest gebruikte lenzen zijn de 10-24mm en de 120-400.
    Dit onderschrift leest als een trein
    Groeten,
    Gert

Goud Klik op yvonne's avatar
    Sinds
    18 december 2010

sylvia, ik heb bij mijn canon 55-200 telezoom welke mij uitstekend bevalt, in mijn galerij staat wel wat wat met deze lens is genomen.

http://www.lurofoto.eu/gallery/showp...=bijna&cat=all is hier een voorbeeld van.

het is een klaproosknop en ik noemde hem "bijna...."
    Ik heb geen beeldstabilisatie erop maar tegenwoordig is dat wel zo. en het is nu 55-250 geworden. en f4-5.6 . Hij is heel goed hanteerbaar nog in deze maat. Ik gebruik hem eigenlijk het meest. Op de site van Canon vind je over alle lenzen een uitgebreide info. Een technicus ben ik niet dus daar kan je niet verder bij helpen. maar wilde even laten weten dat mijn lens erg goed bevalt.

prettige avond, groeten yvonne

Team
    Goud
    Klik op Gert's avatar
    Sinds
    27 september 2010

Dat ziet er goed uit, maar je mist dan nog het meest gebruikte stuk: 18-55mm. Ik bedacht me dat zowel Canon, als Sigma als Tamron een hele leuke, nog steeds wel betaalbare 30mm lens hebben. Dat geldt voor de F1.8 versie, maar er is ook nog een F1.4 versie. Sony heeft een merk eigen 35mm voor 230,- F1.8.....
    Groeten,
    Gert

Goud Klik op yvonne's avatar
    Sinds
    18 december 2010

maar de 18-55 en 55-200 zijn zo handzaam dat je die heel gemakkelijk mee kunt nemen. Ik doe de 55-200 erop en de 18-55 in de jaszak. Heb ik alles bij me. Als je alles mee wilt nemen op de fiets wordt het inmiddels wel een gesjouw en dus kies ik dan mijn 2 favorieten en daar kun je best heel veel mee.

Goud Klik op Frank S's avatar
    Sinds
    19 februari 2009

Citaat Oorspronkelijk geschreven door SylviaGirly Bekijk bericht
    Ik zoek een lens met beeldstabilisatie en op z'n minst 10x zoom, maar ook wil ik graag foto's met mooie scherptediepte kunnen maken, dus de achtergrond vaag.
    Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM (10,7 x zoom) kost rond de 2500,- euro maar op een cropcamera wordt die vage achtergrond toch een probleem door het maximale diafragma en het beeld wat je krijgt is als van een 45-480 op een ff camera.
    Zoomobjectieven zijn altijd een compromis, het ene objectief is beter in het groothoekgebied, de andere in het telegebied. Top objectieven zijn in alle gebieden goed tot zeer goed maar daar is de prijs ook naar.
    Een andere optie is de Sigma 18-250mm F 3.5-6.3 DC OS HSM (13,8 x zoom) kost rond de 450,- euro. De geringe lichtsterkte kan je beetje opvangen door de iso-waarde te verhogen.
    Franz Le Haar en Beth Le Hem

Sinds
    26 september 2010

Hartstikke bedankt voor al jullie reacties! Ik ga het met hulp van mijn vader, ere wie ere toekomt, verder uitzoeken. Hij is beter dan ik met die technische zaken

Goud Klik op denberre's avatar
    Sinds
    3 juni 2010

ben van plan mij een canon ef50 1.4 usm aan te schaffen...heeft hier iemand ervaring mee??..gr ben
    creativitijd aan banden gelegd door de werkdruk

Team
    Goud
    Klik op Gert's avatar
    Sinds
    27 september 2010

Henk misschien, of Wim of Savatage.
    Ik ga komend jaar een F1.4 85 mm manual focus kopen. is wel heeel duur, wel 255,- In de laatste focus staan er een aantal Falcon/Samyang lenzen en die komen erg goed uit de test.
    Groeten,
    Gert

Team
    Goud
    Klik op Lucretia Borgia's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

Totaal iets ander maar ik heb een lensbaby op mijn lijstje staan. Misschien koop ik hem volgende week of over twee weken en anders begin volgend jaar, dan kan ik er meteen wat leuke accesoires bij kopen. ik heb mijn zinnen gezet op de Composer pro with sweet 35 optic. (Klik)

Team
    Goud
    Klik op Gert's avatar
    Sinds
    27 september 2010

Ik dacht dat die dingen goedkoper waren. Valt me nog tegen. Mijn eerst komende aanschaf wordt een 70-200 F2.8 HSM van Sigma. Zonder OS want die zit al in mijn toestel. Dan heb ik alles tussen 10 en 400mm gedekt in 4 goede lenzen.
    Groeten,
    Gert

Team
    Goud
    Klik op Lucretia Borgia's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

De muse is iets van 80 euro maar dat is niet echt veel soeps, het functioneert en daar is eigenlijk alles mee gezegd. De composer pro 35 is momenteel het neusje van de zalm ook veelzijdiger dan de muse.

Sinds
    26 september 2010

Zo, wat een keus in lenzen. Dat wordt een hele uitzoekerij! Thanks allemaal!

+ Reageer

Trefwoorden van dit topic

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten