+ Reageer
Weergegeven resultaten: 1 t/m 17 van 17

Topic: keuze objectief 550D

Vraag keuze objectief 550D

Dit is het verhaal, op mijn werk verzorg ik de foto's voor de website/shop en heb dit steeds gedaan met mijn eigen Canon 40D met de EF-S 17-85mm 1:4-5:6 IS USM.
    Nou wil ik niet steeds m'n eigen camera meezeulen en "verbruiken", dus hebben ze zelf een camera aangeschaft.
    Dat is de Canon 550D geworden maar het lensje wat hierop zit is flut.
    De 17-85 mm van mij doet het hier prima op maar ze willen geen tweede hands lens aanschaffen, er moet dus een nieuwe komen. Het enige wat ik graag wil is hetzelfde soort foto's kunnen maken en heb alleen ervaring met zoomlenzen.
    Mijn vraag is, dezelfde lens nieuw aanschaffen voor de 550D of is er een alternatief welk net een tikkie beter is. Of toch een lens met een vast brandpunt? Aangezien ik daar nog nooit mee gewerkt heb is dit een reden om te twijfelen, laat staan een keuze maken.

Om een idee te krijgen om welk soort foto's het gaat, http://www.eyserhalte.nl
    Please help

Standaard Re: keuze objectief 550D

Aanvullend: Ik heb begrepen dat je met objectieven met een vast brandpunt in principe zelf naar het onderwerp toe gaat in plaats van het inzoomen wat ik dan normaal gesproken doe. Voor mij belangrijk is een mooi d.o.f. verhaal.

Hoi Alexandra, Ik heb zelf 3 vastebrand lenzen, een 100mm macro objectief, een 14mm groothoek objectief en een 300mm tele objectief. Wat kwaliteit betreft zijn ze een stuk beter omdat dergelijke lenzen optimaal zijn afgesteld op de brandpuntsafstand waarmee deze werken maar zijn ook lastiger om mee te werken. Ik vindt het echter moeilijk om je hier advies over te geven omdat ik zelf nauwelijks iets doe met productfotografie. Ik weet wel dat je met een lichtsterke vastebrand fraaie DOF's kan maken maar vraag me wel af of dit interessant is voor productfotografie waarbij je je product graag van vóór tot achter scherp ziet.

Team
    Goud
    Klik op Rophoto's avatar
om naar het profiel te gaan
    Sinds
    15 februari 2009

Ik ben niet bekend met Canon maar als je echt voor een fraaie scherpte diepte cq ondiepte wilt gaan zou ik voor bv een lichtsterke 50 mm vastbrandpunt gaan als ik de foto's bekijk.
    Er is een f/1.2...1.4....1.8 respectievelijk plusminus 1400....350...105 euro
    Ooit eens gelezen dat er een Canon f/ 1.0 is maar denk dat die flink prijzig zal zijn
    Mijn inschatting is dat de f/1.4 http://photo.net/equipment/canon/ef50/ geen verkeerde keus zou zijn gezien prijs kwaliteit.
    Er zijn hier vast Canon gebruikers die wat specifieker kunnen zijn dus ook ik ben benieuwd

Edit: ik was even weer te langzaam met typen
    Eerlijk zijn is niet moeilijk....gewoon doen !

http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...t=rel&items=20

Hier een overzicht van deze objectieven. Vooral de 1.2 spreekt tot m'n verbeelding maar blijf me afvragen of je bij productfotografie meerwaarde hebt van een vastebrand

Ik zat inderdaad ook al te neuzen bij Konijnenberg, baas wil daar graag bestellen

Canon EF 50mm f/1.4 USM
    Deze had ik al eerder gezien, maar inderdaad, vast brandpunt, what to do?
    Vind de lens wel boeiend. Is ook lichtsterk, dat was eerder een probleem met mijn spullen. Heb geen studio of lichtboxen, improviseer ter plekke in de winkel.
    Laatst gewijzigd door Alexandra; 20 maart 2011 om 20:46 Reden: meer info

Team
    Goud
    Klik op Rophoto's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

Ik denk dat juist voor produkt fotografie een vast brandpunt bv 50mm een goede keuze zou kunnen zijn ....je loopt tenslotte niet constant van voor naar achter bij het fotograferen van produkten die specifiek verlicht en belicht moeten zijn plus dat je er geen meters vanaf staat volgens mij.
    Een 50 mm is daarbij ook uitermate geschikt voor portret e.d.

Kan ik me wel in vinden Rob. Een 50mm lijkt me heel geschikt maar ik denk dat je bij productfotografie nauwelijks gebruik maakt van een f1.4. Dergelijke lenzen presteren wel weer beter bij hoge diafragmawaarden dan zoomlenzen, en dat lijkt me dan wel weer een voordeel bij productfotografie

Team
    Goud
    Klik op Rophoto's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

f/1.4 zal denk ik ook niet snel gebruikt worden bij producten maar de lichtsterkte is wel een groot voordeel zeker zoals Alexandra aangeeft ze gebruik maakt van het aanwezige licht ....bokeh en scherpte e.d. is als ik het vergelijk met de f/1.8 toch even iets beter volgens mij mja het scheelt ook 3 keer de prijs

Heb een budget ( lees baas heeft een budget) van rond de 400 euro

Hoi Alexandra, sluit me aan bij de canon 50mm, werk zelf vaker met de 50mm F1,8 die noemen ze ook wel de "plastic fantastic" en is een zeer geliefde lens met een prachtige dof.
    En natuurlijk heerlijk licht sterk.

Ik denk dat ik al besloten heb, heb de hele tijd in twijfel gezeten of de EF-S 17-85mm 1:4-5:6 IS USM opnieuw aanschaffen maar dan voor het bedrijf, wat mij ergens trok omdat het bekend terrein is of die 50 mm 1.4. Het laatste lonkt! Ben nieuwsgierig en wil het meemaken.
    Dank voor de reacties! Morgen wordt 'ie besteld!

Team
    Goud
    Klik op Rophoto's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

Ik denk en weet eigenlijk wel zeker dat je daar geen spijt van gaat krijgen

Succes en laat je de resultaten zien ?

dankjulliewel en zeker dat ik laat zien wat het gaat doen.

Team
    Goud
    Klik op Lucretia Borgia's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

Mag je de productfoto's die voor je werkgever bedoeld zijn dan wel op een andere site publiceren?

+ Reageer

Trefwoorden van dit topic

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten