Bekijk resultaten enquête: Hoe kritisch mag men zijn bij het beoordelen van een foto

Aantal stemmers
28. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Hangt er helemaal vanaf wie het is.

1 3,57%
  • Liever geen kritiek of het moet positief zijn.

0 0%
  • Doe mij maar mooi en prachtig.

0 0%
  • Zolang het opbouwend is moet alles kunnen.

24 85,71%
  • Maakt mij allemaal niet uit.

4 14,29%
  • Anders.

0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk.
+ Reageer
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 35

Topic: Hoe kritisch mag men zijn bij het beoordelen van een foto

Team
    Goud
    Klik op Rophoto's avatar
om naar het profiel te gaan
    Sinds
    15 februari 2009

Standaard Hoe kritisch mag men zijn bij het beoordelen van een foto

Ik gooi er even een poll/enquête tegenaan i.v.m. met het wel of niet kritisch (mogen) zijn in een reactie onder een geplaatste foto.
    Er zijn een aantal mogelijkheden/antwoorden aangegeven maar dat mag ook zelf ingevuld worden natuurlijk.
    Vooropgesteld is dan wel dat voor alle antwoorden geldt dat er een vorm van respect en/of omgangsnormen en waarden is als men een reactie onder een foto plaatst.
    Reacties onder deze poll staan gewoon open dus als men wat wil toelichten of een andere mening wil ventileren dan kan dat dus.
    Laatst gewijzigd door Rophoto; 5 oktober 2010 om 01:33
    Eerlijk zijn is niet moeilijk....gewoon doen !

Team
    Goud
    Klik op Gert's avatar
    Sinds
    27 september 2010

Standaard Re: Hoe kritisch mag men zijn bij het beoordelen van een foto

Ik vind dus als het opbouwend is dat (bijna) alles moet kunnen. Ik vind het wel belangrijk dat er in ieder geval wel iets positiefs gezegd moet worden over een foto, dus nooit alleen maar negatief commentaar. Als gesteld hieronder; op een nette manier commentaar geven en zeker niet elkaar de grond intrappen zoals ik zie op een ander forum waar men vooral vol is van zichzelf. Van commentaar leer je, en word je gedwongen anders naar je eigen foto te kijken en krijg je de kans jezelf(als je daarvoor openstaat) te verbeteren.
    Laatst gewijzigd door Gert; 5 oktober 2010 om 20:46

Team
    Goud
    Klik op Lucretia Borgia's avatar
    Sinds
    15 februari 2009

Ik kan mij wel vinden in de mening van Gert. Ik ken een forum waar je niet moet proberen eerlijk aan te geven wanneer je een foto niets vindt, zelf niet als je daarbij handige tups aanreikt. Vaak niet eens de plaatser zelf maar andere gebruikers maken je af zowel onder de foto als met PB. De maker zegt vaak niets maar blokkeert je dan gewoon zodat je niet meer bij zijn/haar foto's kunt reageren. Er worden zelfs mensen bedreigd met hele enge dingen... Of je geeft een laag cijfer, dan wacht je een peleton om je neer te schieten. Ze krikken vervolgens het gemiddelde wel weer op door rijkelijk met tienen te gaan strooien. Nadat je eerlijk je mening hebt gegeven, word je vrijwel doodgezwegen en krijgen je foto's nog maar weinig reacties. Dan heb ik liever dat men eerlijk kan vertellen wat er beter of anders aan je foto zou kunnen en dat het een vise versa is.
    Vind je een foto simpelweg mooi en/of goed, dan moet dat natuurlijk ook gewoon gezegd kunnen worden..
    Voorop staat wel dat je al schrijvend netjes blijft en een ieder in zijn/haar waarde kunt laten.

Team
    Goud
    Klik op Gert's avatar
    Sinds
    27 september 2010

Ik weet precies welk forum jij bedoeld, ik bedoelde een ander eigenlijk. Ik ken het echter maar al te goed. Zonder grof te willen zijn geef ik altijd mijn mening en dat wordt daar niet altijd gewaardeerd. Dat begin ik echt te merken nu. Het valt mij op dat vakantiekiekjes een hoge waardering krijgen terwijl kleine diamantjes amper aandacht krijgen. Toevallig ben ik hier terecht gekomen via een "discussie" aldaar.
    Je moet natuurlijk, en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen; De kracht van het geschreven woord niet onderschatten. Als je iets ironisch bedoeld, zet er desnoods een smiley bij zodat de ander het begrijpt. Als jezelf enthousiast bent over je net geplaatste foto en je krijgt en stapel kritiek dan is dat soms even slikken. Ik vind dat je dan gewoon iets met de kritiek moet doen en er gewoon harder tegenaan gaan, uiteraard moet de boodschap wel duidelijk overgebracht zijn.
    Vind je een foto helemaal niks of spreekt het je niet aan, reageer dan niet. Het is ook mooi als je iemand kunt helpen en van elkaar kunt leren.

Team
    Goud
    Sinds
    15 februari 2009

Haha Gert, ik weet ook niet precies welk forum jij bedoelt maar echt belangrijk is dat ook niet denk ik. Beide fora blijken toch wel overeenkomsten qua 'bevolking' te hebben. LuRo beschikt over een enorm assortiment smileys dus we kunnen ons prima uitleven hier. Daarnaast ben ik me er best wel van bewust dat het geschreven woord zonder intonatie en bodylanguage erg lastig is maar we moeten het er op het wereldwijde web wel mee doen. De LuRoDagen vanuit hier en de ledendagen die andere fora houden, bieden dan wel eens uitkomst; men leert elkaar iets beter kennen en daardoor ook in schrift beter te begrijpen. Toch ben ik best wel content met het feit dat op LuRo nog gewoon op een vriendelijke manier een eerlijke mening gegeven kan worden zonder dat daar allerlei wraakacties achteraan komen.

Ik vind dat opbouwende kritiek moet kunnen.
    Ik ben zelf nog niet zo heel lang bezig met fotografie en wil hier graag in verder ontwikkelen.
    Dat kan door kritiek, tips en advies van anderen.

Ik heb op een ander forum ook reacties gezien als: wat een super scherpe opname en dan zie ik zelfs met mijn lekenoog dat het bij lange na niet scherp is.
    Goed is goed maar is het niet goed dan hoor ik dat liever wel.
    Want daar kom ik verder mee!!

leeroy
    Gast

Opbouwende kritiek is nodig om de ander te helpen en aan het denken te zetten,maar wat moet je zeggen als de ander zijn eigen fouten niet ziet ondanks de uitgebreide goeie opbouwende kritiek?

Team
    Goud
    Sinds
    15 februari 2009

Gewoon bij de (je eigen) waarheid en jezelf blijven Leeroy. LuRo is een leersite en men moet hier tegen een stootje kunnen zo staat geschreven. LuRo draagt deze boodschap ook uit. Opbouwende kritiek wordt hier toegejuichd. Degene die dat niet kan verdragen heeft -heel simpel gezegd- pech en niet degene die op redelijke manier uitleg geeft en met tips aan kiomt zetten.

leeroy
    Gast

Ik denk dat je beter niet op een fotosite actief kunt zijn als je niet tegen goeie kritische opbouwende kritiek kunt en dus niets wilt leren.
    Jezelf blijven en eerlijk is het beste inderdaad!

Eerlijk en opbjectief reageren is al moeilijk genoeg omdat iedereen zelf wel weet hoeveel werk het kan zijn en welke passie erin zit om een goede foto te maken. Het is dan ook heel leuk om op een goede foto ook een goede blijk van waardering te geven met aanvullend wat opbouwende opmerkingen. Ik denk dat iedereen die normaal met fotografie omgaat ook normale kritiek levert.

Ik heb wel een idee: Creer een categorie: genaamd "Ter discussie" of "Ongezouten" of zoiets. Hierin kun je dan bewust een foto neerzetten waarop je heel erg graag echt flinke kritiek wil.
    Op die manier komen diegenen die echt flinke, ongezouten kritiek willen ontvangen ook aan hun trekken zonder dat de kritiekgevers zich bezwaard hoeven te voelen. Je moet wel durven natuurlijk en het taalgebruik moet dan ook wel van een normaal niveau blijven.

Team
    Goud
    Sinds
    15 februari 2009

Creer een categorie: genaamd "Ter discussie" of "Ongezouten"
    Zunnie, zoiets hadden we al; Loepfoto. Daarin werd niet de foto zelf maar een onderdeel uit de foto ter discussie gesteld. Ongezouten meningen over het onderwerp of over hoe iets wel of niet kan werden als zeer leerzaam ervaren. Helaas is er nog niemand geweest die een loepfoto wilde aanwijzen en daarom is dit stopgezet. Kijk de nieuwsbrieven er maar eens op na.
    Ook hebben we maandelijks de beoordeling van de Professional waarin een foto uitvoerig door een echte professional wordt besproken. Ook dat is uitermate leerzaam.

In feite stelt elke foto zich al bloot aan eerlijke en kritische meningen. In de Algemene Voorwaarden staat beschreven dat men 'tegen een stootje' moet kunnen en ook dat men met de nodige respect, normen en waarden zich hier op de site mag begeven.
    Als jij zin hebt om de discussiefoto nieuw leven in te blazen, kun je je aanmelden via het contactformulier onder aan de pagina.

Team
    Goud
    Klik op Gert's avatar
    Sinds
    27 september 2010

In principe is het hier altijd ongezouten. Mensen moeten tegen een stootje kunnen. Vanzelfsprekend moet het wel netjes verwoord worden. De laatste tijd valt mij op dat er steeds meer reactie's komen als": 'Leuk', 'mooi', 'knap gedaan' Dat is natuurlijk leuk om te horen, maar je kunt er niet zoveel mee. Zeg waarom je het mooi vind, spreekt het je in het geheel niet aan; als gezegd; reageer niet.

Dankjewel voor de reactie. Ik moet mijn weg nog beetje vinden op deez site, wat er wel en niet op staat enzo.

Team
    Goud
    Sinds
    15 februari 2009

Ik denk dat er hier ook nog een aantal mensen komen die nog niet zoveel van de technische zaken van fotografie weten. Ik weet uit eigen ervaring dat het een lange aanloop nodig heeft om te weten waar je het over hebt en om de dingen te herkennen en te benoemen. Positief de wereld inkijkende, ga ik er wel vanuit dat het allemaal wel goed zal komen. Verstokte "Mooi"roepers heb je trouwens overal en echt helemaal tegenhouden gaat volgens mij nooit lukken maar deze site is wel één van de weinige waar nog geen overduidelijk merkbare vriendjespolitiek heerst en daarom kom ik hier graag.

Zelf heb ik trouwens ook niet altijd zin om uitgebreid te reageren. Soms is een foto ook alleen maar mooi. Ik kijk niet altijd met een technisch oog, ook wel eens met mijn hart en/of gevoel. Zo af en toe niet op scherp staan, mag best wel eens vind ik. Wel zou ik het leuk vinden dat wanneer er handige tips zijn gegeven en deze worden opgevolgd, om dat hier op de site (bij volgende foto's) te kunnen zien. Dan weet je ook dat het zinvol is geweest, lijkt mij en blijf je gestimuleerd om foto's van duidelijke tips te voorzien.

Edit: Zunnie, mocht je verdwalen dan moet je effe roepen he?

Klik op Bastiaan's avatar
    Sinds
    2 december 2010

Ik ben ook net nieuw hier, maar aan reacties die ik heb gehad op foto's,
    daar heb ik wat aan.
    Ik vind het moeilijk zelf kritiek te geven op een foto, maar toch, ik denk dat ieder er van leert.

Team
    Goud
    Sinds
    15 februari 2009

Bastiaan, in het begin is het nog onwennig maar na verloop van tijd ga je steeds meer dingen zien en weet je ook vaak een oplossing aan te dragen. Het komt vanzelf.

Goud Klik op Frank S's avatar
    Sinds
    19 februari 2009

Het komt vanzelf Lucretia? ik ben zo vrij het daar niet mee eens te zijn, als men thuis wil raken in de fototechniek is dat een kwestie van heel veel lezen en ook kunnen begrijpen wat er wordt geschreven en dan bedoel ik niet de opbouw van een objectief, als je begrijpt wat ik bedoel.
    Franz Le Haar en Beth Le Hem

Team
    Goud
    Klik op Gert's avatar
    Sinds
    27 september 2010

Dat is absoluut waar Frank. Met een blitse dure uitrusting ben je nog niet, je moet er ook wat mee kunnen. Fotografie is inderdaad een kwestie van heel erg veel lezen, maar ook kijken naar anderen luisteren naar anderen, heel erg veel proberen, en vervolgens nog meer lezen. Ook belangrijk: Je eigen plan(uiteindelijk) volgen en niet luisteren naar de zg foldergoeroes. Die kreet heb ik van een ander forum, maar vind m bijzonder treffend. Oftewel mensen die in theorie zogenaamd heel goed weten hoe het moet, maar amper een fatsoenlijke foto kunnen maken.

Feit is wel dat anderen ook anders tegen jouw foto aan kijken, met de onbevangen blik dus, en toch soms de juiste visie hebben om een plaatje te verbeteren. Je kunt nog altijd proberen te verwoorden waarom iets goed is of beter/anders kan. Als je probeert te verwoorden waarom je iets goed/minder goed vind, dan leer je daar ook van. Ooh en aah roepen hoort daar niet bij. Dat is meteen de reden dat je mij steeds minder op dat soort fora ziet.

Team
    Goud
    Sinds
    15 februari 2009

Ik bedoel ook; het komt vanzelf (mits je maar dagelijks of zeer regelmatig de moeite neemt je erin te verdiepen en bereid bent tips en adviezen ter harte te nemen) Maar wat tussen haakjes staat, lijkt mij vanzelfsprekend wanneer je je op fotosites begeeft en zegt interesse in fotografie te hebben dus leek het me overbodig dat nog expleciet te vermelden.

Foto's maken, plaatsen, kijken, reageren, reacties lezen, boekjes/tijdschriften lezen, een workshopje volgen.... allemaal zaken die ertoe bijdragen dat een beginner op een gegeven moment een meer inhoudelijk commentaar kan gaan geven omdat de kennis groeit.

Nu heb ik alsnog het hele verhaal moeten schrijven

Klik op Savatage's avatar
    Sinds
    17 maart 2011

Gewoon schrijven wat je van een foto vind .
    Als mensen daar niet tegen kunnen dan moeten ze een foto niet op een beoordelingssite zetten .

Ik vind dat iedereen gewoon mag zeggen wat ze van een foto vind of dat nu positief of negatief .
    Of je er mee eens ben dat is een ander ding . Maar daar kan je dan mooi je menig over delen .

Vind ook dat je gewoon iedereen in zijn eigen waarden moet laten trouwens .
    Greetz Ad

+ Reageer

Trefwoorden van dit topic

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten