Bekijk volledig Forum : Infraroodfilter
http://www.hondenhuys.nl/forumsmilies/nieuwe_pagina_1.htm
Lucretia Borgia
11 april 2011, 20:30
Ik heb laatst bij ebay een infraroodfilter gekocht en ondanks de uitleg die ik heb gekregen, vind ik het lastig om in de praktijk te brengen. Misschien wil Gert (die er toch al meer verstand van heeft) op de LuRoDag er iets meer over vertellen? Ik zal het filter in ieder geval meenemen.
Geen punt. Ik heb er 3 of 4 bij me. Neem een statief en een afstandbediening mee! Je zal algauw richting 1 minuut moeten belichten....
Korte info: Belicht met een felle zon in de rug je onderwerp. Bepaal van te voren je compositie en stel ook van te voren scherp voordat je het filter erop schroeft. Je ziet namelijk niets door het filter. Schakel de AF uit. Kies bij voorkeur wat wolken uit tegen een blauwe hemel die diep zwart wordt. Water wordt ook zwart. Groen wordt wit. Fotografeer in RAW dan kun je wat bijstellen. De paarsrode belichting die je krijgt pas je aan din de RAWconverter door de witbalans naar beneden bij te stellen. Koelere temeperatuur dus. Vervolgens via photoshop in silver efex pro openen. Schuif flink aan structuur en contrast. Verwijder daarna ruis. De scherpte in IR is wat anders dan je gewend bent. Op oude objectieven staat deze aangegeven.
Lucretia Borgia
16 april 2011, 08:04
Neem een statief en een afstandbediening mee! Als ik het niet vergeet, zal ik eraan denken. :)
Uitgegeven door vBulletin™ Version 4.0.8 Copyright © 2012 vBulletin Solutions, Inc. Alle rechten voorbehouden.