Bekijk volledig Forum : RGB vs sRBG
http://www.hondenhuys.nl/forumsmilies/nieuwe_pagina_1.htm
Gert
21 november 2010, 00:28
Ik fotografeer altijd in sRBG, de 'kleinere' kleurruimte dus. Ik zag dat BD sizer automatisch omzet naar sRBG als je gaat verkleinen en RBG gebruikt. Voor web dus geen enkel punt. Maar: Afdrukcentrales werken meestal met sRBG. Dus alvorens afdrukken zal er eerst geconverteerd dienen te worden. Werkt er iemand met RBG? En zo ja, hoe. Kun je met bepaalde programma's makkelijk omzetten? Ik begin er steeds meer over te denken om RBG te gaan gebruiken.
Rophoto
21 november 2010, 02:14
Ik fotografeer altijd in sRBG, de 'kleinere' kleurruimte dus. Ik zag dat BD sizer automatisch omzet naar sRBG als je gaat verkleinen en RBG gebruikt
Als ik het goed lees stel je dat BD sizer de boel omzet naar s'RGB ?.....dan zou BD sizer de oplossing kunnen zijn om RGB om te zetten naar s'RGB als de afdruk centrale met s'RGB werkt ??.....je hoeft dan alleen de foto maar door BD Sizer te halen (ook zonder sizen kan dat)
Hoe dat in PS werkt heb ik eerlijk gezegd geen sjoege van maar wel ergens gelezen dat dat daar ook in kan ??
Kan ook zijn dat ik het niet goed lees natuurlijk ;)
Gert
21 november 2010, 21:29
Onder Saving options kun je Save in sRBG aanvinken. Ik zal eerst moeten kijken of ik inderdaad foto's door BD sizer kan halen zonder verkleinen. Gelijk maar even gedaan. Vinkje weghalen bij Resize longest size to... Duurt wel even. Gaat niet erg vlug.
Ik gebruik voor het omzetten naar jpeg(afdrukken) een batchconverter. Die zet alle TIFF's in een keer om naar jpegs. Dat lukt helaas niet met RBG, dan moet het dus eerst door BD sizer heen. Via Photoshop gaat het opslaan in sRBG. Ik zal de proef op de som nemen en een aantal foto's maken in RBG; kijken wat er gebeurt in photoshop. Morgen meer.
Lucretia Borgia
22 november 2010, 14:00
Gert, je hoeft het vinkje niet weg te halen. De knop Resize Image niet aanklikken is al voldoende. Ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten dus kijk er met belangstelling naar uit.
Gert
22 november 2010, 14:56
Heb ik intussen ook gezien. Ik heb vanmiddag een paar foto's in RBG genomen. Ik ga er vanavond mee aan de gang. De bestanden zijn makkelijk uit elkaar te houden want ze hebben een andere codering.
Ze beginnen met een liggend streepje. Ook al begin je eerst met sRBG schakelt daarna oner naar RGB een je fotografert gewoon door, ze worden bij elkaar gezet. Ik fotografeer in RAW. Dat houdt dat de RAW converter op RGB gezet dient te worden ipv sRBG. Het staat bij mij op 300dpi(was 240; 300 moet wel kunnen toch?) Alle bewerkingen gaan normaal. Alleen het opslaan gaat dus niet in s RBG dat blijft RBG. Het schijnt dat dit wel mogelijk is met Lightroom heb ik wel eens gehoord of gelezen. Met BD sizer zijn er dus ook mogelijkheden maar dit gaat erg traag als je het volledige bestand wilt behouden(dus niet verkleind) Zaak is dus om iets te vinden waarmee er geconverteerd kan worden want als je je foto wilt laten afdrukken dan moeten ze in sRGB aangeleverd worden. Of je moet het zelf doen, dan kan het wel. Als ik het goed begrepen heb.
Gert
24 november 2010, 23:11
Ik heb het gevonden in een van de vele boeken die ik bezit. Fotografeer in RBG. Ik doe dat in RAW. De RAW converter moet je even het kleurprofiel aanpassen, maar dat gaat met een muisklik. Als de foto geopend is in de converter even de regel onder de foto aanklikken. Vervolgens al je bewerkingen doen in Photoshop. Mocht je alleen een foto willen gebruiken voor het web dan zet BD sizer die voor je om in sRBG als gezegd tijdens verkleinen. Als je zoals eigewijze ik de foto wil opslaan in Tiff dan gewoon doen. Je kunt dus alle Tiff's afzonderlijk door BD sizer halen voor web publicatie. Nu komt het moment dat je alles wil laten afdrukken in Jpeg via de ontwikkelcentrale. Dan doe je het volgende: Kies via menu bestand(uiterst links in PS) voor scripts. Vervolgens kies je de map die je wilt converteren naar sRBG. Vink aan: Jpeg(hoogste kwaliteit) en profiel omzetten in sRBG. Je kunt zelfs de foto passend maken en meerdere bestandsvormen kiezen, maar alleen Jpeg gaat naar sRBG. Kies vervolgens uitvoeren. Je kunt een voorbeeld foto laden indien gewenst. De hele map wordt snel omgezet.
Ik heb ergens gelezen dat dit met Lightroom ook mogelijk is, maar ken dat programma bepaald niet goed.
Uitgegeven door vBulletin™ Version 4.0.8 Copyright © 2012 vBulletin Solutions, Inc. Alle rechten voorbehouden.