PDA

Bekijk volledig Forum : Welke van deze 2 camera's kan ik het beste kopen? Help, ik kom er niet uit!

http://www.hondenhuys.nl/forumsmilies/nieuwe_pagina_1.htm

SylviaGirly
1 oktober 2010, 17:09
Ik twijfel tussen twee camera's: De Samsung NX10 of de Panasonic DMC-FZ38.
Zijn er mensen die ervaring hebben met één van deze camera's? Ze hebben beide zeer goede beoordelingen op Internet, zowel door gebruikers als de technische informatie, dus daar schiet ik niets mee op. Ik heb nu de panasonic DMC-TZ1, één van de voorlopers van de FZ38, een camera die prettig in het gebruik is en veel mogelijkheden heeft. Maar ik wil iets beters. Voordeel van de Samsung is dat je er verschillende lenzen op kunt zetten, maar die Panasonic heeft zoveel instel mogelijkheden, 18x optische zoom en maakt goede macrofoto's dat ik mij daarom afvraag of ik die lenzen zal missen.
Maar ik wil in de eerste instantie voor kwaliteit gaan. Dus welke o welke moet ik kiezen?????? Ik maak graag foto's vanuit de auto, portret foto's, zoom-in foto's en macrofoto's.

SylviaGirly

Lucretia Borgia
2 oktober 2010, 09:51
Ik ben niet echt een expert op dit gebied maar ik heb beide toestellen naast elkaar gelegd. De meesten zullen je adviseren al die instelmogelijkheden te laten voor wat het is en zelf te gaan instellen. Op mijn camera zitten tig voorgeprogrammeerde instellingen en die gebruik ik nooit. Ik stel in op de A-stand (diafragma + ISO + belichtingscompensatie + lichtmeting bepaalt de sluitertijd) of op M (alles hadmatig instellen) alleen als ik met mijn handen in het haar zit of geen enkel risico mag nemen, gaat de camera op automaat en dat gebeurt dan ongeveer 10 foto's per jaar :) Ook om het kunnen wisselen van lenzen zou ik dus voor de Samsung kiezen maar als je toch al zover gaat, waarom dan niet gelijk een spiegelreflexcamera? Hoeveel macrobereik de standaardlens van de Samsung met 18 mm heeft weet ik niet dus daar kan ik je niet op adviseren. Qua naam ben ik geneigd voor Panasonic te kiezen, puur vanwege een persoonlijke antiepathie aan het adres van Samsung in zijn algemeenheid maar daar ben jij ook niet bij gebaat. Als je steeds verder ontwikkelt ben ik bang dat je vrij snel op de Panasonic uitgekeken bent en al die instellingen niet meer gebruikt. Het klinkt gek maar hoe langer men fotografeert, hoe minder poespas men op de camera wil. Al die instellingsmogelijkheden zijn niet zo belangrijk; lenzen, objectieven, converters, voorzetlenzen, tussenringen en filters, dat zijn de gereedschappen waar een fotograaf meer plezier aan beleefd dan aan de uitgebreide mogelijkheden van de body.

Succes met het maken van je keuze!

SylviaGirly
2 oktober 2010, 20:51
De reden waarom ik niet voor een spiegelrefex ga is dat mijn vader, die technischer is als ik, mij vertelt heeft dat zo'n spiegeltje binnenin niet meer belangrijk is met een digitale camera omdat je geen verlies hebt van beeld door een doorzichtzoeker. Wat je ziet is wat je krijgt. Daarom zou die Samsung NX10 vergelijkbaar zijn met een spiegelreflex. Of zijn er andere redenen waarom een spiegelreflex toch beter is als een soortgelijke camera zónder spiegeltje erin?

Wat Panasonic betreft, ik heb nog nooit zo'n goede en prettige camera gehad, dus ben nu wel fan van dat merk. In het verleden heb ik ook een spiegelreflexcamera gebruikt, nog met filmrolltje erin, maar die gebruikte ik eigenlijk alleen binnen om foto''s van de kinderen te maken, want dat wás me toch een bakbeest! Een canon van eind jaren '70. Ligt nog ergens op zolder. Ik weet dat ik in die tijd ook mooie foto's heb gemaakt met filters, was ik vergeten, dus nu dat zegt wordt die Panasonic FZ38 toch wat onaantrekkelijker. Wat die samsung betreft, die kwam ook technisch gezien goed uit de bus, maar wie weet heeft Panasonic wel iets soortgelijks, daar zou ik eens naar kunnen kijken. Dank je voor je reactie!

Rophoto
2 oktober 2010, 23:10
Het ligt er helemaal aan wat je er mee wilt.
Ook panasonic sony en olympus kwamen al eerder met een vergelijkbare camera.
Als je handmatig bezig wilt zijn zal het tegenvallen in vergelijking met een dslr zoals ook deze review laat zien http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/reviews/gebruikerstest_samsung_nx10.asp
In een studio omgeving bijvoorbeeld blijken de camera's niet te voldoen.
Op de voorkeuze instellingen (auto) zal hij zeker voldoen.
Het voordeel van een reflex is natuurlijk dat je meer met de instellingen en objectieven kan spelen om een bepaald resultaat te bereiken.
Vergeet ook niet de prijzen en de beschikbaarheid van objectieven want ook bij systeem camera's zijn de objectieven niet bepaald gratis en de keuze is beperkt.