PDA

Bekijk volledig Forum : Is Photoshop zaligmakend?

http://www.hondenhuys.nl/forumsmilies/nieuwe_pagina_1.htm

Lucretia Borgia
28 februari 2010, 10:09
Ik vind van niet. Het is schreeuwend duur en dus kan niet iedereen het zich veroorloven en de plugins zijn -zeker in verhouding tot wat ze kunnen- belachelijk hoog geprijst.

Een flink aantal mensen gaan er mee om alsof het hun tweede natuur is maar van andere (goedkopere en zelfs gratis) programma's weten ze dan bijna niets. Ze kunnen alleen maar bewerkingsadviezen geven die photoshop gerelateerd zijn. Ze missen de 'allroundheid' en kunnen daarmee mensen die met andere programma's werken maar moeizaam op weg helpen.

Het lijkt soms zelfs wel dat je er niet 'bij hoort' wanneer je niet in photoshop hebt bewerkt en dat is natuurlijk heel erg jammer.

Voor mij is Photoshop absoluut niet zaligmakend.

Jacky
28 februari 2010, 12:33
Voor mij ook niet. Ik heb het wel gebruikt (ilegaal http://www.hondenhuys.nl/forumsmilies/kiekeboe3.gif), maar ik vond het voor mij niet veel meer geven dan dat ik al had met Paint Shop Pro XII. Dit programma mag dan de naam hebben dat het niet zo geavanceerd is maar het is een stuk goedkoper (ongeveer een 89 euro) en je komt er heeeeel ver mee.
Daarnaast zijn de gratis programmas. voor rechtzetten, croppen, contrast e.d. goed te gebruiken. b.v. Photoscape en Picasa, maar ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer van dit soort programma's zijn.

jan1963
28 februari 2010, 15:07
Niets is zaligmakend en hoe en in wat ga je het gebruiken. Prijs is zeker een argument. Maar dat is niet voor niets. Het werken in lagen en de uitgebreide blendmodes de vele tools in selectie en slim objects en de rawconverter en zijn tools zijn zeer uitgebreid. En de combinatie met Bridge zijn maar een klein aantal argumenten om in fotoshop te gaan werken. Snele PC is ook een must. Maar het is zeker ook waardevol voor de amateur. Elements is een goed alternatief, zeker om door te groeien naar de grotere broer. Moch je de intresse en de mogelijkheid hebben dan zou ik het zeker niet nalaten.

Jacky
28 februari 2010, 15:44
Ik ontken helemaal niet dat er een kwaliteits verschil is. Dat zal zeer zeker, maar ook het in lagen werken kan in PSP XII en ik heb mij laten vertellen dat er in de nieuwe versie van PSP XIII ook de mogelijkheid is om met RAW te gaan werken.
Dat neemt waarschijnlijk niet weg dat het voor de profesioneel niet aan de eisen voldoet, maar ik ben er van overtuigd dat heel veel mensen met een kleine beurs dit programma zeer zeker bevalt.
Ook is er voor dit programma heel veel gratis cursussen in het Nederlands te vinden, dus je hoeft ook niet gelijk een Engelse cursus te gaan volgen :)
De filters die te vinden zijn op het internet kunnen vaak in beide programma's gebruikt worden. Ook nog een leuke bijkomstigheid.

jan1963
28 februari 2010, 16:04
Ik ontken helemaal niet dat er een kwaliteits verschil is. Dat zal zeer zeker, maar ook het in lagen werken kan in PSP XII en ik heb mij laten vertellen dat er in de nieuwe versie van PSP XIII ook de mogelijkheid is om met RAW te gaan werken.
Dat neemt waarschijnlijk niet weg dat het voor de profesioneel niet aan de eisen voldoet, maar ik ben er van overtuigd dat heel veel mensen met een kleine beurs dit programma zeer zeker bevalt.
Ook is er voor dit programma heel veel gratis cursussen in het Nederlands te vinden, dus je hoeft ook niet gelijk een Engelse cursus te gaan volgen :)
De filters die te vinden zijn op het internet kunnen vaak in beide programma's gebruikt worden. Ook nog een leuke bijkomstigheid.

Het gaat erom dat je eruit kan halen voor je eigen gebruik en daar tevreden over bent. Ik begon in elemets en kwam erachter dat het gebruik in maskers en de rawconverter erg beperkt is, en dat veel vooringesteld was en de volledige bewerking beperkt was opgezet. Iemand wees me erop en zodoend verder gaan spitten Ach zodoende je groei je in je eigen programma als het goed is. Trouwens PS cs4 word heel veel gebruikt door amateurs hoor en is marktleider, maar de interface die is gecompliceerd en voor veel mensen afschrikwekkend door die vele knopjes en mogelijkheden. Vandaar die vele plugins om werk uit handen te nemen. Maar als het goed is heb je de meeste niet nodig. Paint Shop prp staat zeer goed bekend maar ik haakte af doordat raw niet beschikbaar was. Maar dat is 2 a 3 jaar geleden.

Lucretia Borgia
28 februari 2010, 16:45
Persoonlijk vind ik photoshop lastig in gebruik, ik kan er maar niet aan wennen. Ik heb het wel maar gebruik het zelden. ik vind ook dat men er niet zonder meer vanuit mag gaan dat iedereen die foto's upload, automatisch gebruik maakt van photoshop. Fotograferen, foto's bewerken en foto's uploaden hoort niet onlosmakelijk aan photoshop gekoppeld te zitten.

jan1963
28 februari 2010, 17:05
Dat is hoe je het ervaart. Het is nu eenmaal zo dat het veel gebruikt word. Elements kan dan een optie zijn om er aan te wennen.
Dat je er niet aan kan wennen daar kan ik helemaal in meekomen. Dat had ik dus ook. Ik denk dus die verdomde inteface. Ik heb hier wel een fotoshopcursus cs4 in het engels. ongeveer 12 lessen over de essentie van fotoshop cs4. Denk dat daar een wereld voor je mee open gaat. Je kan het gewoon volgen met oefenfiles bij in begrepen. Hoe en wat versturen weet ik niet.

Als ik je reactie lees vind ik het zonde dat je het niet gebruikt. En pas op voor het calimero syndroom. (zijn zijn groot en ik.....) zo moeilijk is het nu ook weer niet anders brengen ze het niet op de markt.

Lucretia Borgia
28 februari 2010, 17:41
Elements heb ik ook Jan. En Engels? Ik kan heel goed praten en verstaan maar vooral lezen is een ramp voor mij. Er zijn trouwens wel vaker moeilijker dingen op de markt gebracht. Ik heb waarchijnlijk geen bewerkingsknobbel zoals anderen geen talenknobbel hebben denk ik... Ik heb een cursus photoshop 7 in het Nederlands liggen en CS2 uitgeleend aan een vriendin, ook Nederlands. Wanneer ik die terug krijg, zal ik me daar eens in verdiepen. Bedankt voor je aanbod, erg attent! http://www.hondenhuys.nl/forumsmilies/fun_08.gif

jan1963
28 februari 2010, 17:44
nee het is video. Sorry. Gewoon dvdje even opsturen klaar.
Hoor het wel via mail anders ook goed.